Volby 2010

V sobotu 4. září, při Brněnském turnaji PGEC, proběhnou volby do revizní komise a výkonného výboru. První jmenované uskupení zdá se býti ryze formální, jelikož se k členství přihlásili pouze 2 kandidáti – Ivo Pavlík z GK F-M a Václav Panocha z TJ Slovan KV. Na druhou stranu o “horkých” 5 míst ve výboru České asociace go se pere hned osm uchazečů. Pokud chcete ovlivnit budoucnost českého go a jste řádnými členy ČAGo starší 15 let, máte jedinečnou možnost přijet hlasovat přímo na turnaj do Brna. Další možností je korespondenční hlasování (volební lístek v PDF). Zde je 8 kandidátů se svým stručným volebním programem:

Cieplý Aleš (Pražský GK) – Přiznám se, že jsem původně nechtěl kandidovat, ale doufám, že Vláďa uspěje se svou kandidaturou na předsedu ČAGo, podaří se mu mnohé změnit k lepšímu a snad budu moci k tomu nějak přispět. V každém případě bych rád předal vedení STK někomu jinému (ideálně Jarkovi Jirušemu) a v případě svého zvolení se začal věnovat propagaci go na veřejnosti a vyšší informovanosti členů a klubů o všem, co se v ČAGo děje.

Daněk Vladimír (Pražský GK) – Jdu do toho! Kandiduji nejen na členství ve výboru, ale přímo na předsedu Asociace. Spolu se svým týmem, který se brzy přihlásí, si myslím, že výbor potřebuje nové nadšení a zápal pro věc. Neslibuji zázraky. Pokusím se především podstatně navýšit rozpočet Asociace, aby mohla plnit své dva základní úkoly: propagovat go a podporovat reprezentaci.

Jiruše Jaroslav (Blansko) – Jistě je mnoho věcí, které člen výboru musí zvládnout podle toho, co je potřeba. Zde mohu nabídnout svou zkušenost z desetiletého působení ve sdružení mládeže o sto členech, kde jsem pořádal akce, 5 let byl předsedou, psal granty atd. Především bych se však chtěl zaměřit na pomoc organizátorům při propagaci go (aby měli k dispozici české texty o hře, pravidla, hrací soupravy, tipy jak vést klub atd.) a na soutěžní řády a pravidla. Podporuji Vláďu na předsedu asociace. Dosavadní činnost: založení go klubu a pořádání turnaje v Blansku.

Jurásek Ondřej (Brno) – Vážení hráči, rád bych pokračoval v činnosti hospodáře i v příštím funkčním období. Není to jen o výběru členských příspěvků. Všichni se ohánějí podporou mládeže. Je to důležité. Chci však svoji pozornost v příštích letech zaměřit na jednu opomíjenou skupinu hráčů. Na organizátory. Ubývá lidí, kteří věnují svůj čas přípravě turnaje, dennímu chodu klubu nebo třeba práci s dětmi a mládeží. Bez takových lidí žádná hráčská budoucnost nebude. Získal jsem zkušenosti. Už vím, do čeho jdu. Spojuji práci v asociaci s prací pro domovský brněnský klub. Neříkám, že jsem nikdy nic nezkazil. Ale bez porážek není vítězství. Dáte-li mi svou důvěru, nebudu v ČAGo začínat v bodě nula, ale rozvíjet dosažené.

Kijonka Václav (Ostrava) – Informační systém, grafický design, propagace.

Kostka Ivan (GK F-M) – Jdu do toho taky! Ač jsem chtěl původně kandidovat do výboru až někdy v důchodu, nakonec mě Vláďa Daněk přesvědčil, že není třeba otálet. Zatím nemám konkretní představu, čím budu pro “vedení asociace” přínosem, ale chci se rozhodně pokusit vylepšit komunikaci mezi výborem a hráči. Od zavedení valných hromad je povědomí hráčů o činnosti výboru velmi chabé. Budu se snažit zapojit českou špičku do rozhodování o podstatných věcech na poli reprezentace. O komisi silných hráčů se mluví už dlouho, ale nic nebylo pořádně realizováno. Dle mého není správné, aby o osudech danů rozhodovali kyu hráči. Kromě toho chci i nadále pokračovat v popularizaci go prostřednictvím eGobanu, Gobanligy atd.

Kovařík Martin (Brno) – Pokračování toho, co jsem začal, rozdělal a nedokončil…

Podpěra Miloš (WS Praha) – Šéfredaktor Gowebu, rozšíření jeho informačních možností a jeho znovuoživení prostřednictvím pravidelného zpravodajství, nových rubrik i informačních newsletterů. Public Relations. Zvýšení společenské prestiže go.

Všechny podrobnosti o volbách a hlasování naleznete na webu Volby České asociace go.

Vložil: | 29.08.2010 | Kategorie: Pozvánka

Komentář(e): 53

#1 Vložil: Hidoshito | (30.08.2010, 13:40 )

Tak kohopak zvolíme za předsedu? Losnu nebo Mažňáka? 😉

#2 Vložil: brona | (30.08.2010, 15:13 )

Tak sjem si tady přečetl ty pěkné programy a měl bych jeden dotaz. Míří vpodstatě skoro na všechny, protože se tady většina oháníte heslem zvýšit propagaci go. Jak to chcete udělat?

#3 Vložil: mamutik | (30.08.2010, 15:14 )

Zaútočit na jakákoli média!

#4 Vložil: saimon | (30.08.2010, 16:00 )

Nejlepe granaty!

#5 Vložil: gkg | (30.08.2010, 16:22 )

Ja si odjakziva myslim, ze to nejlepsi co by se go mohlo stat, je 13kova sada s plastaky a pravidly k dostani v hrackarstvi za ~2 stovky.
Bez toho to nikdy na poradnou hracskou zakladnu nebude.

#6 Vložil: Ales | (30.08.2010, 16:23 )

K propagaci:
– zacit vydavat goovy ezin jehoz hlavnimi funkcemi by mely byt lepsi informovanost clenu o deni v CAGo a oficialni zpravy z turnaju
– aktivnejsi a atraktivnejsi prezentace go v mediich a na verejnosti (treba spoluprace s cajovnami a nekterymi neziskovkami/kluby; napr. jsem mel v cervnu prednasku o go v citarne Unijazzu, ted predvadel Petr Soucek go na cajofestu, podobnych akci by mohlo byt vice nez doposud)
– natocit par videi o go a umistit je na youtube
– delat turnaje atraktivni pro sponzory (a media)

Netvrdim, ze vse se podari realizovat, jsou to spise napady a podnety, jejichz realizace mi prijde realna.

#7 Vložil: tomason | (30.08.2010, 20:20 )

Je moc fajn, že se najdou lidi, kteří chtějí svůj volný čas věnovat takové nevděčné práci. V některých zemích je dost problém najít lidi ochotné pracovat ve výboru. Osobně bych nejraději volil všech osm a budu mít dost problém vybrat z nich jen 5.

#8 Vložil: Miloš | (31.08.2010, 00:32 )

Nejprve si upřesněme pojmy. Propagací se rozumí především lákání na konkrétní akce, aktivity, P.R. je vytváření všeobecného obrazu – pojmu.

GOWEB
* oprášení gowebu jako aktuálního a hlavního zdroje “suchých” informací
– výsledkový servis a okamžitá tisková zpráva o každém českém turnaji (za předpokladu, že pořadatel včas dodá alespoň výsledkovou listinu)
– výsledkový servis a okamžitá tisková zpráva o účasti českých reprezentantů na zahraničních turnajích
– stručný výsledkový servis o ostaních českých zahraničních výjezdech
– středoevropský turnajový kalendář v míře jako dosud
– měsíční newsletter pro registrované uživatele gowebu s přehledem vyšlých článků, publikovaných akcích a diskutovaných tématech
– kvartální newsletter pro vedoucí registrovaných klubů
– umístění reklamy na atraktivní pozice gowebu (zejména kalendáře)
– info propojení s FB stránkou Go in Czechia
– obnovení anglické mutace
– publikační podpora jakýchkoli go aktivit (ve spolupráci s pořadateli)

– dále pro P.R:. sestavení media listu a užitečných kontaktních adres

OSTATNÍ
– zavedení klasifikace turnajů spadajících do GP a GL (analogicky s EC, odvíjející se od výše prize money a úrovně hracích prostor)
– Central European Go Camp – všestranně kvalitní akce s účastí evropské špičky
– víkendová “low cost” školení

and much more….

#9 Vložil: Vlada | (31.08.2010, 07:58 )

Aleš a Miloš vyjmenovali snad všechno, co je reálné, dá se to udělat, potřebuje to “jen” velké množství práce. Přidám dva “fantasy” projekty, které navíc potřebují i štěstí na vhodné vlivné lidi a finance. Přesto je pokládám za reálné.
a) rozsáhlé články o go v celostátních denících po každém velkém turnaji. Jako v dobách, kdy byl Ondra Šilt mediální hvězdou. (potřebujeme vytvořit novou mediální hvězdu nebo oprášit starou)
b) nadabovaný Hikaru no go v televizi

#10 Vložil: Vlada | (31.08.2010, 08:34 )

gkg: To je utopie. Výrobní cena by musela být pod 60 Kč a především si to ta hračkářství nekoupí právě proto, že go není dost populární.

#11 Vložil: rakdver | (31.08.2010, 10:11 )

Vlada: no, me to zas az tak utopicke neprijde. Pro srovnani:

http://gofigure.de/shop/product_info.php?cPath=47_22&products_id=65
(je to 9×9 a o neco drazsi nez pozadovane 200 kc, ale je to drevo a sklenenky, i kdyz nekvalitni)

http://www.sachy.biz/view.php?Page=Detail&Menu=2529&Zbozi=17922&Produkt=Efko-Sachy-plastove-04575-
(sachy jsou samozrejme podstatne popularnejsi nez go, ale techhle konkretnich urcite take miliony neprodaji).

Pokud by se vysledna cena dala zmacknout na radove 200 kc, pak to myslim hrackarstvi koupi, i kdyz go neni prilis popularni (to drtiva vetsina her, ktere tam prodavaji, take nejsou). A navic, da se to prodavat jako sada na japonske *piskvorky* a go, cimz problem s popularitou odpada 🙂

Zdenek

#12 Vložil: brona | (31.08.2010, 14:37 )

tomason: souhlasím

Aleš – ad video – mám k tomu vlastní verzi nápadu, připravit shot, krátkometrážní, dokumentární, o go. Možná, že bych znal i člověka, který by to byl ochotný udělat. Je to na prodebatování. Takové video by se dalo jak umístit na youtube, tak dát k dispozici k všelijakým akcím na zviditelnění go (např. japonské dny apod.)

dělat turnaje atraktivní pro sponzory – jak? 🙂 hlavně jak z pozice výboru ovlivníš, aby organizátor chtěl udělat atraktivní podmínky.

Miloš: středoevropský turnajový kalendář – tak na tom bych trochu zapracoval, protože třeba turnaj Pandanet v budapešti tam v nebyl v poslední době, Bled tam nebyl, rakouské turnaje atd. atd. Přitom nejde o nijak složitou věc. To je připomínka, ne útok 🙂
měsíční newsletter – podle této definice se očekává, že těch článků bude habaděj. 🙂
publikační podpora – tím se myslí např. vydávání almanachu z MR, nebo vydávání komentovaných her z českých turnajů, abych tomu rozuměl?

Vláďa : a jak se dělá mediální hvězda? 🙂

#13 Vložil: Vlada | (31.08.2010, 15:01 )

brona: No přesně to nevím 😉
Je ale úplně jisté, že skoro všechny jsou pracně vytvořené týmem lidí okolo. Stačí, aby ten člověk něčím vyčníval, např. vyhrál pár turnajů, byl dlouhý čas v Číně nebo v Japonsku, nebo aby se zúčastnil prvního ročníku Evropské profi go ligy.

#14 Vložil: Miloš | (31.08.2010, 16:23 )

@broňa:
ad kalendář: Jsem rád, že ho někdo sleduje pečlivě a všiml si, že jsem se mu opravdu o letošním jaře příliš nevěnoval. Bohužel lehce demagogický tén tvého příspěvku poněkud zamlžuje, že předcházející 2 roky tomu tak nebylo. Stránka kalendáře je bezkonkurenčně nejčtenější stránkou z gowebu, vedou na ni (nikoliv na homepage) přímé linky z webů většiny sousedních asociací. Považuji za škodu, že nevyužíváme její reklamní potenciál.

ad turnaje: Zjednodušeně: ČAGo má samozřejmě omezené nástroje – nicméně základní idea: připadá mi ovšem naprosto absurdní že v např. Brně s cenovým fondem 50 kKč a luxusním prostředí se hraje o stejné body do GP a GL jako v Horní Dolní, kde je v cenovém fondu 2500 Kč, o ostatních nedůstojných podmínkách nemluvě.

ad publikace: Neměl jsem na mysli to, co píšeš – spíše propagaci jakýchkoli go aktivit na všech úrovních (např aktuálně vznikající Čajová liga, Janiny projekty, ap. )
Ovšem k tvé původní myšlence – jako sponzor (China Tours) MR 2009 jsem se zavázal utratit 10 000 Kč na vytištění almanachu partií (z dodaných podkladů). Kolik myslíš, že jsem až dosud utratil reálně?

#15 Vložil: Hidoshito | (31.08.2010, 16:55 )

Mám takový postranní dotaz: k čemu jsou vlastně dobré almanachy z MR? Takové hvězdy přece jenom ještě nejsme, aby tyto partie byly něčím prospěšné (či dokonce výdělečné). Archivní hodnotu nepopírám, nedávno se mi dostal do rukou Gaike almanach, který mě krásně pobavil. 😉

Až bude hrát mistrovství deset mediálních hvězd a naše základna se rozroste na tisícovku, pak bych o něčem takovém teprve uvažoval. 😉 Doteď, myslím, bohatě postačí webová archivace. Pokud si to správně vybavuji, tak letošní partie z MR sledovalo živě na KGS v průměru 5 Čechů. Nechci raději domýšlet, kolik lidí by si pak přehrálo partie z papíru. Snad jedině s nějakým supr pro-komentářem…

#16 Vložil: brona | (31.08.2010, 17:17 )

Miloš: kalendář- sleduju ho, taky jsem se pak snažil o doplnění alespoň té Budapešti, protože mi to přišlo skoro líto, že tam není. Klidně bych s tím i pomohl. Demagogický tón tam žádný nebyl, akorát jsem byl smutný, z toho jak se vedl v posledních měsících. (jak to bylo předtím si upřímně nepamatuju)

Almanach- myslím, že to hodnotu má. Jakákoliv publikace o go má hodnotu. A upřímně partie české špičky jsou přece taky poučné. Pro všechny. Od dvoucif. kju až po dany. Je škoda, že se toho nikdo neujal a nepodniknul nějakou iniciativu jako kdysi v případě almanachu z Pardubic, který dopadl fakt dobře. Pokud bude zájem, a prostředky a možnost, tak se klidně nabizím, že udělám almanach z budoucích kvald a turnajů (pro mě čas plyne od léta do léta, však chápete, student). Nemusí jít o velkou publiakci, řekněme 10 partií. Klidně je okomentuju sám, když mi nikdo nepomůže, ale pak taky očekávejte příslušnou kvalitu 🙂

Podpora ostatních projektů je ale taky pěkná. Obzvlášť ten od Jany. O tom druhém jsem neslyšel (což je taky škoda a určitě se tento problém vleze pod nějakou z vašich kolonek)

turnaje: chápu. je pak ovšem otázkou nakolik má dnešní GP hodnotu pro turnaje. Já si dlouho myslím, že strašně malou. Její funkce podpory ježdění na turnaje v posledních letech klesá. Myslím, že spíše bych se zamyslel nad celým konceptem GP.
Srovnání – Gobanliga je v současnosti mnohem úspěšnější projekt.

#17 Vložil: Lech | (01.09.2010, 10:32 )

Když už padají náměty pro nové vedení, mám taky jeden: Revize ratingového systému.

Ten současný se zjevně dostává do slepé uličky, protože pomíjí základní fakt, že velká většina hráčů se zlepšuje. Výsledkem je postupné přitvrzování tříd odrazující snad všechny: Hráče se starými třídami, nově příchozí i ty, kteří jsou nuceni odevzdat třídu, aniž by se jejich go zhoršovalo (můj případ :-). Souvislost s jeho ignorováním v některých zemích by se taky asi našla, ale všechny argumenty přebíjí jeden zásadní: Nefungují handicapy.

Sorry za kritický tón, ale tahle záležitost se tu zatím moc neobjevila, případně bývá prezentována obráceně ve smyslu “nedisciplinovaní hráči nerespektují rating”.

T. Lechovský

#18 Vložil: Vlada | (01.09.2010, 12:19 )

Ahoj Tomáši,
zcela s tebou souhlasím. Taky znám několik hráčů, kteří kvůli tomu přestali hrát turnaje. Ale vůbec nevím, co s tím, neboť
a) Aleš si za svým ratingem stojí
b) ani se mu nedivím, neboť z hlediska matematiky to je nejlepší systém, a nelze nijak postihnout, jestli v té které zemi go stagnuje nebo hráči na sobě pracují
c) rating potřebujeme
I korejské profesinálky na go kempu překvapeně konstatovaly, že české 5. kjú je mnohem silnější než korejské.

#19 Vložil: Ales | (01.09.2010, 13:29 )

Tomasi,

– do ratingu tecou body, diskuse muze byt maximalne o tom, za je ten bodovy prisun maly/velky/dostatecny, ale toto silne zavisi na parametrech, ktere jsou v kazde zemi jine; osobne si myslim, ze k drobnemu navyseni toku bodu dojde
– hendikepy jsou (v prvnim priblizeni) zcela ok, mohu dolozit statistikou hendikepovych partii, kterou mam k dispozici
– raiting nepatri do kompetence vyboru CAGo, tak nechapu, jak to souvisi s volbami 🙂

#20 Vložil: vendelin | (01.09.2010, 13:50 )

@Tomáš, Vláďa: Možná by stačilo pravidelně srovnávat síly mezinárodní účastí příhraničních turnajů. Mnohdy stačí poslat propozice v jejich jazyce a bombardovat je “lákačkami”. A to nemá příznivý vliv jen na rating… 🙂

@Vláďa: A o 6. kyu se nezmiňovali? 🙂

#21 Vložil: Miloš | (01.09.2010, 14:51 )

Přátelé dinosauři,
mně ty stížnosti na rating nějak nesedí. Připomíná mi to pláč skokana do výšky, že před 10 lety X cm byl světový rekord a dnes se tímto skokem na MS ani nekvalifikuje… Prostě vývoj…

Druhá věc je, že nic principielně lepšího než rating asi nebude. Elo systém, z něhož EGF rating vychází, je rozšířen v řadě sportů. Otázkou je samozřejmě jeho jemné vyladění.

A za třetí – “vyhubení” ratingu ve smyslu, že klasifikační systém ČAGo se jím přestane řídit při udělování tříd je asi cesta do pekel. Tím spíš, že rating EGF je nyní i rating AGA a AChGo.

#22 Vložil: brona | (01.09.2010, 15:14 )

A co takto prostě a jednoduše změnit parametry pro uhrání nové třídy? Takto bychom se srovnali se zahraničím. Naše třídy jsou opravdu nejsilnější v evropě ratingově (stačilo mi když jsem počítal rating pár známým z kongresu). To by vyřešilo alespoň srovnání se zahraničím.

Aleš : Mě vlastně vždycky zajímalo jak se určuje kolik bodů přiteče. 🙂 Dá se to nějak jednoduše laicky vysvětlit? Klidně i nějakou jednoduchou rovnicí.

#23 Vložil: Vlada | (01.09.2010, 16:20 )

Hidoshito, nechceš založit “ratingové forum”? Souhlasím s Alšem, že do voleb to nepatří.
Je ale zřejmé, že rating trápí hodně lidí. Jsem pro, aby se o něm diskutovalo, kvalifikovaně. Já se těmi dlouhými diskuzemi dobře bavím (Go to Innovation, Tampere) a rozděluji si tam hráče do 2 skupin. Jedné říkám Uctívači předpisů (rating je dobrý, protože nemáme a nemůžeme mít lepší) a druhým Volnomyšlenkáři (upozorňují na některé nesmyslné důsledky a rádi by je “volně” řešili). Tyto dvě skupiny se nikdy neshodnou, to je jasné. Přesto by se ale mohly přátelit a neměly by se napadat.

#24 Vložil: Hidoshito | (01.09.2010, 16:43 )

Vlada: Zrovna jsem tady chtěl vyjádřit povzdech nad tím, že se tu zase objevil ten prokletý rating. Diskusi ve Fóru vám samozřejmě velmi rád založím, ale to mohl udělat kdokoliv z vás. Osobně se přikláním spíše k “Uctívačům”, protože u nás zavedl pořádek v třídách. Nějaké nářky ohledně těžkosti v uhrávání tříd mě přestávají bavit, já mám taktéž dlouhodobý (možná i věčný) problém a nesvádím to na rating. 🙂 Kdo na to má, tak si tu třídu uhraje, kdo ne, má prostě smůlu. A kvůli tomu končit s go? Blbost! Však se podívejte do sekce Ratingové postupy, jak nám ty třídy každým turnajem pěkně rostou.

#25 Vložil: Ales | (01.09.2010, 16:50 )

Milos: AGA zatim (pokud vim) zacala pouzivat EGD databazovy system, ratingy (zatim) maji sve. Nicmene, rodi se projekt celosvetovych ratingu.

Brona: Zkus trochu premyslet, nez neco napises, verim tomu, ze pri trose premysleni na to kazdy musi prijit sam. 🙂 Napr. si zkus secist ratingy hracu pred turnajem a po turnaji. 🙂 Verim tomu, ze ti vyjde, ze bodu tak nejak pribylo. Ja mam navic udelane i statistiky, kolik v prumeru pribyva bodu v jedne partii hrace urcite tridy. Momentalne je system vyladen tak, ze u kyu hracu body v prumeru pribyvaji a u danovych trid dochazi ke zlomu tak, ze prumerny prirustek na danoveho hrace je 0. V hospode klidne vysvetim, proc je to takto nastaveno a nepribyva i danum. Nechci travit cas rozepisovanim vsech detailu nastaveni systemu, to by byl dlouhy roman. 🙂

K ceskym hracum na zahranicnich turnajich: Ano, jsme ve tridach silni, ale svou roli hraje i to, ze ve vetsine vyjizdeji hraci, kteri se zlepsuji a jsou skoro porad ratingove podhodnoceni. Kdyz napr. vyjedu do zahranici ja, zadnou velkou diru tam neudelam. 🙂

Jinak, opravdu by stalo za to tuto diskusi presunout to do fora.

#26 Vložil: Lech | (02.09.2010, 09:06 )

Těžko stavět subjektivní dojmy proti všemocné statistice. V danech handicapy nejspíš fungují, ale nikdo mi nevymluví, že pod nimi se to nějak divně štosuje. Tak jsem jen myslel, že pokud by to bylo pociťováno jako všeobecný problém, mohlo by to být téma i pro nový výbor.

#27 Vložil: Jana_H | (02.09.2010, 16:02 )

Dovolím si taky pár slov (no spíš, víc, ale ono se to moc krátce vysvětlit nedá) k propagaci a s tím souvisejícímu sponsoringu.

1) ad propagace
Propagovat go na veřejnosti je jistě záslužné, nicméně, dle mých zkušností je go v Česku již relativně známé. Alespoň na to, jak málo lidí jej aktivně provozuje. Když začnu někde o go, většinou se ví, že je to desková hra a dost lidí ví, že je z Číny, nebo z Japonska. Nemyslím si, že rozmachu go v Česku pomůže, když se o něm bude podstatně více mluvit. Tedy, není to to hlavní.

2) Co je podstatné pro rozvoj go a co chybí.
Masová základna lidí, která by go provozovala jen tak pro radost. To je ale problém celé Evropy, jak to můžu sledovat.
Pominu-li některé technicky náročné obskurní sporty, které přežívají jen díky tomu, že jsou olympijské, a že stát / ČSTV do ně cpe v přepočtu na členskou základnu nehorázné peníze (např. boby), tak normální sporty fungují na statistice cca 10%, tj. z počtu lidí, kteří se danému sportu věnují, jej cca max. 10% provozuje aktivně = soutěžně, a z těchto 10% to dalších cca max. 10% někam dotáhne, řekněmě do širší špičky. Záleží na tom, jak se ta statistika udělá. 10% je poměrně vysoké číslo, jsou lidi a statistiky které tvrdí, že těch procent je maximálně tak 5.
Když to vezmu tak, že v Česku provozuje go aktivně = soutěžně na turnajích cca 150 hráčů (podle výsledků loňské GP), tak ať koukám jak koukám, nikde nějak nevidím těch cca 1500 (nebo 1350, ať mne nikdo nenařkne z nepřesnosti :)) fandů, kteří by hráli go jen tak pro radost, nesoutěžně v klubech. Přitom to je právě ta základna = zázemí, na které by mělo vyrůstat prostředí pro soutěžní go.
Je naivní se domnívat že k tomu, aby připluly sponsorské peníze, stačí článek v novinách nebo šot v televizi.

3) ad sponsoring
sponsorské peníze se obecně dají získat dvěma hlavními způsoby

3.1) z 95% se jedná o skrytou reklamu. Ať se nám to líbí nebo ne, z velké většiny je sponsoring reklama, která jako jedna z mála bývá většinou dobře přijímána veřejností. Pokud je nám nějaká firma cpaná v TV v reklamě uprostřed detektivky, například, tak nás otravuje. Pokud vidíme, že sponsoruje náš oblíbený sport či jinou zábavu, hned se na ní díváme lepším pohledem. Firmy toto dobře vědí. Umí si však také velice dobře spočítat, jak velkou část populace dokáží sponsoringem té či oné aktivity oslovit a jak se jim to projeví na následných prodejích. Z tohoto hlediska je go naprosto nezajímavým sportem, a to i kdyby nás nebylo 150, ale 1500 aktivních hráčů. Alespoň pro danou chvíli.

3.2) Danou činnost (sport, kulturu,…) podporují její fandové, kteří ji sice sami aktivně (=závodně) neprovozují, ale mají k ní kladný vztah a chtějí, aby tato činnost, například go, fungovala. Aby si mohli například přijít jen tak někam zahrát, poklábosit co je nového, jak dopadl Gosei, aby jim například někdo silný ukázal nějakou zajímavou profi partii z poslední doby i s komentářem …
Toto jsou často lidé, kteří prostě na turnaje nikdy jezdit nebudou, protože na to nemají čas. Navíc ví moc dobře, že nikdy nebudou špičkoví hráči. Jednoduše i proto, že pokud tvrdě pracují ve svém oboru, tak už nemají nazbyt energii aby dělali naplno něco jiného. Nemají sebemenší důvod být členy ČAGo. Na druhou stranu rádi budou podorovat to, co je baví ve volném čase. Prostě proto, aby měli kam chodit, s kým hrát, aby jim měl kdo říct co je nového … To je těch cca 1350 fandů, o kterých jsem psala na začátku, že mi tady chybí.

ZÁVĚR
Takže, s přihlédnutím k tomu jaké je u nás o go v současnosti obecné povědomí, bych jako základní pro jeho rozvoj viděla v prvé řadě vytváření zázemí pro lidi, kteří by go dělali jen tak, pro svou zábavu. Toto je pochopitelně mnohem pracnější, než udělat jednorázovou propagační akci. Na druhou stranu, lidem je dnes většinou jasné, že za zábavu se platí a pokud je něco opravdu baví, jsou ochotni do toho (do sebe) investovat.

#28 Vložil: Radka P. | (03.09.2010, 18:00 )

Jana:
1/ ad propagace… propagace je sice muj denni chleba, ale ted reaguji naprosto spontanne:
Go v Cesku neni VUBEC zname (ano, mozna vzhledem k tomu, ze jej jaksi taksi provozuje asi 0,005 % ceske populace, tak je zname dost – asi tak primo umerne tomuto zavratnemu cislu :-)), ale moje zkusenost, kdykoli nekde zminim go (a ze to delam dost casto – vzhledem k tomu, ze jsem hrda matka pomerne uspesneho hrace :-)), je tak v 8 pripadech z 10 reakce NAPROSTO MIMO: Golf? Gou? A to si myslim, ze se povetsinou bavim s inteligenty…
Takze ROZMACHU CEHOKOLI (a go urcite taky) VZDYCKY POMUZE, KDYZ SE O NEM BUDE VIC MLUVIT!!! Takze o nem prosim mluvme, pisme – kdykoliv, kdekoliv, cokoliv pozitivniho… s kymkoliv.
Vzdyt je to logicke: Budeme chtit zridit krouzek – kdyz bude pan reditel skoly o go neco vedet, jiste o to radeji pronajme prostory… Budeme do krouzku potrebovat deti – kdyz o nem v zivote neuslysi ony ani jejich rodice, jiste se hromadne nepohrnou… Kdyz pujdes za sponzorem, dtto…
PROSTE PROPAGACE JE ZAKLAD PRO DALSI – rozvoj go, sponzoring atd. atd. …
Doufam, ze nejsem uplne mimo se svym nazorem 🙂

#29 Vložil: Edhelka | (03.09.2010, 18:54 )

Ahoj 🙂 pár poznámek

1) Teď to tu vnímám jako jednu z nejpřínosnějších diskuzí, co tu za poslední dlouhou dobu byla 🙂 Jen pokračujte 🙂
2) Už jsem se tak nějak smířila s tím, že jsem sračka, a že si 1d neuhraju, i když ve všech ostatních zemích bych ho už dávno měla. To je můj problém. Ale myslím, že není dobře, když lidi, co hrají dlouho, musí pod tlakem odevzdávat jednu třídu za druhou a přitom se nezhoršují. Proč myslíte, že se ani jeden z mých rodičů ani omylem nechce vrátit ke go? Ono to fakt není přijemné, celý život být dan a pak dostávat turnaj za turnajem na budku od ntých kjúček. Nemám nápad na řešení, ale myslím, že je dobře, že se o tom mluví.
3) Aleši, možná ti statistiky vychází, ale já si žlutický handikepák nezopáknu. Zaplatit startovné, zahrát si pět devítišutrů a odevzdat pár konstant nějak není moje oblíbená činnost…
4) V Brně volit nebudu, ale stejně bych si nedokázala vybrat 🙂 tak všem držím palce.

#30 Vložil: Vlada | (05.09.2010, 20:07 )

Jana a Radka: Určitě souhlasím s Radkou. Asi to je ještě horší. Mluvil jsem se 2 lidmi, co pracují v PR a zajímají se trochu o hry. Měli pocit, že někdy před cca 10 lety se o go mluvilo, zatímco teď se zdá, že go v Česku umřelo.

Edhelka: rating a třídy: Bude se o tom mluvit, brzo založíme tuto diskuzi. Já nepatřím k Uctívačům a nový předseda STK Jarek Jiruše také ne. Takže máš šanci 😉

#31 Vložil: kono | (06.09.2010, 06:32 )

@Edhelka: chybu nevidím v ratingu, ale v tvém přístupu k němu.
Pro mě je důležité to, jak go hraju, a ne co mi vypočítá nějaký rating. Vždycky budu mít dobrý pocit z toho, že jsem se zlepšil nebo něco naučil, a jestli mi přitom klesne nebo stoupne nějaký rating je mi šuma fuk.
Souhlasím, že růst třídy může být zajímavou motivací pro děti kolem 20. kyú, ale u tebe bych čekal, že budeš nad takové věci povznesená :p

#32 Vložil: Vlada | (06.09.2010, 07:08 )

kono: A pokles třídy u dětí kolem 15. kjú je zajímavou demotivací – jeden z mých argumentů proti používání ratingu pro dvouciferná kjú

#33 Vložil: Hidoshito | (06.09.2010, 07:21 )

Kono, Vlada, Edhelka: Pánové a dámo, rating prosím řešte v Diskusním fóru.

Volby už jsou sice za námi, ale není důvod tady spamovat zajímavou diskusi, která se jich týkala a týká.

#34 Vložil: Fosgen | (06.09.2010, 09:57 )

Propagace : Byl jsem asi před 14 dny pomáhat Petru Součkovi na čajofestu propagovat go. Dost mi chyběl informační (třeba jen na dvě a4 napsaný) list s elementárními a jednoduše vysvětlenými pravidly a základními informacemi jako např. kde koupit soupravy, kde se hraje na webu, kam si přijít zahrát, kde sehnat další informace apod. Na čajofestu jsem byl docela překvapen zájmem návštěvníků … takové akce jsou velmi vhodné, chodí tam lidé, kteří tak trochu znají východní kulturu a go jim může být blízké.
Napsání a rozmnožení listu základních informací by bylo opravdu potřeba – pak list třeba jen rozdávat při přednáškách a akcích podobných čajofestu, připadně roznést do čajoven…..

#35 Vložil: Hidoshito | (06.09.2010, 10:38 )

Fosgen: Na tomto mají v úmyslu zapracovat Jarek, Vláďa a Aleš (noví členové výboru). Věřím, že už brzo budou mít propagátoři go tuto potřebnou výbavu vždy po ruce. 😉

#36 Vložil: Hidoshito | (06.09.2010, 13:40 )

Pro pořádek ještě přikládám výsledky voleb:

1. Vladimír Daněk – 54 hlasů
2. Jaroslav Jiruše – 46 hlasů
3. Miloš Podpěra – 40 hlasů
4. Ivan Kostka – 34 hlasů
5. – 6. Aleš Cieplý – 33 hlasů
5. – 6. Martin Kovařík – 33 hlasů
…………………………………………………
7. Ondřej Jurásek 26 hlasů
8. Václav Kijonka 5 hlasů

Nečekaná rovnost hlasů na posledním postupovém místě se vyřešila rozšířením výboru (nyní je tedy šestičlenný).

#37 Vložil: Miloš | (06.09.2010, 19:48 )

KGYC není v GL?

#38 Vložil: Kachnak | (06.09.2010, 20:52 )

Molhl by někdo pro ilustraci doplnit kolik lidí nakonec volilo?

#39 Vložil: jarek | (06.09.2010, 21:43 )

Volilo 62 lidí, esli si to dobře pamatuju.

#40 Vložil: jarek | (06.09.2010, 22:05 )

Díky za vaše hlasy, budu se snažit vaši důvěru nezklamat. Jarek

#41 Vložil: Miloš | (06.09.2010, 22:13 )

V nastalém povolebním hektičnu jsem poněkud pozapomněl: Díky všem za hlasy a důvěru!

#42 Vložil: Hidoshito | (06.09.2010, 23:10 )

Miloš: KGYC (respektive Kunratice) v GL byly, ale nenastoupili loni k žádnému turnaji, takže jsou dočasně staženy. Medvěd teď za ně sice hraje, ale on svou účast v GL odmítl.

#43 Vložil: Jana_H | (07.09.2010, 14:17 )

Ad Radka, Vláďa:
Nechci polemizovat o tom, jestli o go ví hodně nebo malo lidí. Asi to taky záleží na tom, v jakém prostředí se člověk pohybuje a koho potkává.
To hlavní v mém příspěvku bylo o něčem trochu jiném. Totiž o tom, že u nás chybí zázemí, neboli infrastruktura pro lidi, které by go zaujalo, ale kteří ho nechtějí provozovat soutěžně. Bez těchto lidí se nikdy nepohneme dál, protože těch, kteří provozují jakýkoliv sport, nebo jinou činnost, jen tak pro svou zábavu, je v daném odvětví vždy většina. Ti právě tvoří základnu, chcete-li zdroje, ze kterých žije špička.
Propagace je pěkná věc, ale pokud vzbudím zájem a nesplním očekávání, tak je to ještě horší, než kdybych vůbec žádnou propagaci neudělala. S tím budete, Radko a Vláďo jako obchodníci, doufám souhlasit. Nejhorší reklamou pro jakýkoliv business je sklamaný zákazník.
Takže pokud se bavíme o propagaci, tak se bavme prosím zároveň i o tom, co nabídneme těm, které svou propagaci zaujmeme. Ujišťuji vás, že “přijďte se podívat do klubu, my vám tam vysvětlíme pravidla, můžete si to vyzkoušet a pak jezděte na turnaje” není to, co by chtělo 90% potenciálních zájemců slyšet.

#44 Vložil: Radka P. | (07.09.2010, 17:23 )

Jana:
Asi si uplne nerozumime, jak to ktera z nas mysli – co si predstavuje pod propagaci, sponzoringem a podporou siroke zakladny (vytvareni zazemi)…

Propagace – pokud ja jako soukroma firma budu chtit nabizet sve produkty, musim vzit balik penez a zaplatit si inzerat ci PR clanek, spot ap… Pripadne mohu usporadat nejakou smysluplnou akci, ktera pritahne lidi, nebo se na nejake cizi akci spolupodilet… opet penize…
Je jasne, ze CAGo coby sdruzeni musi jit mnohem levnejsi cestou, a urcite nikdo z nas nemyslel, ze se jednorazove investuji nejake velke penize do nejake propagacni akce ci kampane.
Ma predstava byla v “neustalem zvysovani povedomi o go” (PR) – cesty jsou mnohe a vsechny potrebne… web, egoban, facebook, tiskove zpravy, bombardovani medii zpravami, vnucovani se do radii, TV (celostat. i region.) – pres zname, pres jine aktivity, poradani naborovych akci, spoluucast na jinych akcich ve meste, regionu…
Ale tohle cele neni jen o vyboru, to musi clenove sami delat sami pro sebe… Vybor tezko bude zasilat zpravy o poradanem turnaji do mistniho Orlickeho platku 🙂
Vybor pouze vse zastituje na celostatni urovni, pripadne oddeli z rozpoctu nejake potrebne finance…
Vybor nikomu nezalozi mistni klub (neni firma, ktera siri svou slavu zakladanim pobocek :-)), mistni nadsenci si musi vyhledat sami prostory a tam se schazet… Vybor pripadne poskytne vybaveni a samozrejme odkaz na www a pripadnou dalsi podporu k dalsi cinnosti…
Ano, propagacni materialy by mely byt – letacky o go samotnem, o akcich, klubech… Ale schazet se a hrat a vyvijet nejakou cinnost by uz lidi mohli sami, ne? A taky to chvalabohu delaji – je spousta funkcnich klubu vcetne detskych lihni…
“přijďte se podívat do klubu, my vám tam vysvětlíme pravidla, můžete si to vyzkoušet a pak jezděte na turnaje” není to, co by chtělo 90% potenciálních zájemců slyšet…
A CO BY CHTELI SLYSET? 🙂 Mluvime snad o zajemcich o go, o hru, ne o sponzoring… to je zas jina kapitolka…
Ja myslim, ze si to novy vybor vsechno prebere a zkusi zase ceske go posunout o kousek dal… je to o vydanem usili, bezplatne praci, spouste sezraneho casu a hromade energie a skoro zadnem vdeku 🙂 – znam to z prezidia asociace cestovek, z peveckeho sboru… Jedine co potesi, ze je to vsude dost podobne – protoze lidi jsou vsude stejni :-))

#45 Vložil: Manocska | (07.09.2010, 17:49 )

Haha, pekne napsano.
Proc tu neni jako na facebooku “to se mi libi ” ? 🙂

#46 Vložil: Jana_H | (07.09.2010, 21:53 )

Radka:

“přijďte se podívat do klubu, my vám tam vysvětlíme pravidla, můžete si to vyzkoušet a pak jezděte na turnaje” není to, co by chtělo 90% potenciálních zájemců slyšet…
A CO BY CHTELI SLYSET? 🙂 Mluvime snad o zajemcich o go, o hru, ne o sponzoring… to je zas jina kapitolka…

No to je právě ten omyl. Zájemce o hru nemusí být nutně turnajový hráč. Řekla bych, že většina zájemců o hru nebudou turnajoví hráči. Naše chyba je, že právě dáváme = mezi zájemce o hru a hraním na turnajích. Tím se připravujeme o značnou část podporovatelů. Podporovatel nemusí být nutně sponsor.

Zkusím to vysvětlit názorně. Kdybych měla naše chování převest například na tenis, tak by to asi vypadalo takto: “Přijď si zapinkat, my ti ukážeme, jak se drží raketa, můžes si to vyzkoušet proti tréninkové zdi, a vůbec nejlepší bude, když si to vyzkoušíš na turnaji. Zkus třeba nějaký challenger, a kdybys chtěl zažít fakt super atmosféru a máš na to cash, tak se přihlaš na Wimbledon.” Blbost, co? To by ten tenis asi taky moc lidí nehrálo.
Troufnu si říct, že velká většina lidí, kteří kdy drželi v ruce tenisovou raketu, nikdy tenis závodně nehrála. Přesto si kupují tenisové vybavení, chodí na kurty kde platí vstupy, občas si, jen tak pro radost, aby se zlepšili, zaplatí trenéra, nebo jim ho někdo zaplatí třeba k narozeninám nebo pod stromeček … A protože to jsou fandové do tenisu, tak když se jednou za čas někde poblíž hraje pořádný turnaj, tak jsou ochotni zaplatit nehorázné peníze za vstupné, kupují si tenisové ročenky, … Právě peníze těchto lidí živí do značné míry například provoz tenisových areálů, právě kvůli těmto lidem jsou sponsoři ochotni dát peníze na turnaj. Když vím, že mi v publiku bude sedět cca 5 tisíc příslušníku střední a vyšší třídy (potenciálních zákazníků) a bude to v TV, tak jim holt těch 100 litrů za ten banner s reklamou na můj výrobek dám. Tohle snad není potřeba vysvětlovat.
Celý business kolem tenisu funguje ani ne tak kvůli “pár” profi hráčům, ale kvůli těm “davům” no-name ochotných za celý ten cirkus platit jen pro svou zábavu.

My se soustředíme na hráče, ale vůbec se nesnažíme udělat něco pro lidi, kteří by se zajímali o go skutečně jen pro svou zábavu. No samozřejmě, “mistni nadsenci si musi vyhledat sami prostory a tam se schazet”, ale potom nečekejme, že od nich něco dostanu.
Když udělám přednášku, prezentaci, … a zaujmu alespoň část posluchačů natolik, že by je bavilo se go zabývat více, mohu udělat dvě věci:

1) strčit jim do ruky nabídku klubu, kam by mohli docházet, pochopitelně s programem týkajícím se go, s nabídkou lektora, atd. Samozřejmě to vše za rozumný polatek. Mimochodem, na tomto principu byl založen Wei-c’chi salonek 🙂

2) říct jim, ať si založí klub a začnou hrát.

To první je práce. To druhé je pro mne rozhodně pohodlnější. Nicméně, ta práce mi třeba zajistí alespoň částečnou podporu pro nějakého hráče, organizátora, … Lidi jsou dnes totiž ochotni platit za služby a zábavu. Dokonce to hodně z nich považuje za normální.
Na druhou stranu, hodně lidí nevidí důvod, proč by měli podporovat něco, co jim nic nepřináší.

Netvrdím, že ad 1) je snadný způsob obživy. V současné době spíš mizerný. To tak ale vždy bývá, když se něco začíná budovat.
Bod 1) pro mne představuje jednu z cest, jak začít budovat infrastrukturu, která bude pro go zázemím.
To je to, co jsem chtěla říct, a pokud to někdo nechápe, no tak už nevím, jak to vysvětlit.

#47 Vložil: Audun | (08.09.2010, 07:58 )

Dobré ráno. Opravdu pěkná diskuse. Jana s Radkou se hezky dobraly k tomu, co říkám už dávno. Budoucnost GO leží především na lidech, kteří organizují místní kluby a místní akce (turnaje i propagaci). Na těch, kdo se starají, aby se v těch klubech něco zajímavého dělo. I v týdnu. Opravdu otvírat dveře nestačí.

Mizí organizátoři turnajů a klubového dění. To bývají ti samí lidé. Prodlužující se seznam zaniklých turnajů je mementem. Co pro ně může ČAGo vůbec udělat? Povinností jim s rozvojem GO neubude. Spíše naopak.

Závěrem bych rád poděkoval členům ČAGo, kteří hlasovali ve volbách. 62 platných hlasů. Je to menšina. Lidé, kteří se o věc zajímají a členství pro ně není jen slevněnka startovného. Zvláště děkuji těm 26 hráčům, kteří hlasovali pro mě. Protože pochopili, že oblíbenost taky není všechno.

#48 Vložil: Radka P. | (08.09.2010, 12:43 )

Audun, Jana:
No, ja mam porad pocit, ze Jana se k tomu uplne nedobrala 🙂 Nejak porad z jejich prispevku citim to, ze si predstavuje, ze by tu praci kolem vzniku novych klubu a jejich cinnosti mel delat vybor a CAGo… Nejak si to neumim predstavit…
Ano, Weiqi-salonek je dobry priklad 😉 Takto nejak by to melo fungovat, ale musi se najit “blazen”, ktery pojme tu myslenku, sezene prostory, dela si vlastni propagaci, vymysli cinnost a udrzuje vse v chodu – to vse za drobny rezijni poplatek… (a hrat na turnajich samozrejme nikoho nenuti :-))
A jak tohle muze resit asociace a jeji vybor? Jedine, co me napada, ze k tomu budou nejake propagacni materialy, matros na hrani, a kdyby se obzvlast urodilo, tak nejaky financni obolus na rozjezd? To fakt nevim.
Vim, ze v ramci PromoGo delas, Jano, podobnou cinnost – zejmena pro vychovu mladeze ap., ale to je zase ukazka chvalihodne v podstate “soukrome iniciativy”, nevim, jestli je to nejak globalne vyuzitelny model…
Tak uvidime… Pekne jsme to rozebrali, snad to nekdo cte a premysli o tom 🙂

#49 Vložil: Jana_H | (08.09.2010, 16:17 )

Radka:
Výbor ty kluby pochopitelně nezaloží a nebude je provozovat. To 5-6 lidí opravdu nezvládne 🙂 Nicméně, může značně napomoct vytvoření tohoto modelu. Ano spravně, například tvorbou propagačních materiálů, ale je toho více, takže po bodech
– Tvorba propagačních materiálů
– Pomoc s materiálním vybavením
– Předání know-how, tj. zorganizování školení, semináře, atd. pro lidi, kteří by byli ochotni takové kluby provozovat. S tím souvisí
– Vytypování lidí a lokalit, kde by se daly takové kluby zavést, kontaktovat je …
… prostě napomoci vytvořit pracovní tým, který by byl schopný takovou síť placených zájmových center vytvořit a podílet se na infrastruktuře pro tento podnik.

Je důležité uvědomit si jednu věc, ne vždy nutně celá práce na rozjezdu takového klubu musí záviset na jeho pozdějším provozovateli. Například ten, kdo by byl ochotný provozovat takový podnik a byl by na to i velice dobrý po stránce technické administrace, nemusí být zároveň dobrý řečník a nemusí mít zkušenosti s předváděčkami. Máme ale lidi, kteří takové akce dokáží velice dobře. Pochopitelně to rovněž nemusí být členové výboru. Ale výbor může zprostředkovat kontakty. Dokážu si představit tým lidí, patřičně technicky vybavený (promítadla, letáky, …) který po dohodě přijede pomoci s propagací do místa X a kontakty a doporučení z této propagační akce budou směřované do místního go centra, kde se případných zájemců ujmou již úplně jiní lidé.

Dokáži si představit, že i zajímavosti ze světa go by mohly být na kluby dodávané z vnějších zdrojů, od pár lidí, kteří by se o toto starali. Zase to nemusí být přímo členové výboru. Výbor ale může opět hodně napomoci, právě při budování uzlů v této síti a udržováním komunikace.

Zkrátka, je toho dost.

#50 Vložil: Audun | (08.09.2010, 18:04 )

Výbor určitě může poskytnout propagační materiály.

Hodně by pomohlo, kdyby výbor hlavně menším a začínajícím klubům poskytl hrací materiál.

Školení pro vedoucí klubů například v grantové problematice by bylo velmi potřebné. Jinak jsou ty proklamace o tom, co všechno budeme čerpat, jenom řečmi.

“Propagační”, “misijní” tým lidí? Ano, i to by šlo.

Peníze klubům “na rozjezd”? To už je dost odvážné, žádalo by to mechanismus vnitřních grantů a hlavně rozpočet z úplně jiných sfér. Profesionální administrativa by přišla vzápětí….se všemi důsledky.

I bez toho posledního nápadu to ovšem předpokládá odhadem tak zdvojnásobení rozpočtu ČAGo.

Proč si myslíte, že výše uvedené náměty takle v celku žádný předchozí výbor nerealizoval? Žeby nikoho nenapadlo třeba koupit klubům materiál?

U společenského postavení, sponzorů a grantů ten kruh začíná. A to se pro kluby taky musí řešit místně. Ve městě, v kraji. MŠMT, ČSTV, jsou jiná kategorie.

#51 Vložil: Jana_H | (09.09.2010, 12:47 )

Audun:

Pomoc s materiálním vybavením nemusí nutně znamenat materiál zadarmo. Spíš bych to viděla na pomoc s nákupem za nekomerční, slevněné ceny 🙂

Proč si kruci pořád řada lidí myslí, že když se chtějí bavit, hrát si, tak by jim na to měl někdo přispívat?

Když jdu do kina, musím si koupit lístek, když jdu na tenis, musím si zaplatit vstup na kurt, a buď si raketu a míčky koupím, nebo si je opět za peníze půjčím na kurtu.

Takže když chci hrát go, tak si koupím soupravu, případně literaturu. Otázka je jen za kolik. Případně si můžu vypůjčit obojí v klubu, který to ovšem musel taky zakoupit, takže za to zapůjčení budu muset zaplatit drobný peníz, aby se to tomu klubu časem vrátilo a mohl třeba postupně rozšiřovat nabídku služeb. Je úplně jedno, jestli ta platba bude vybíraná jednorazovým vstupným, půjčovným, nebo formou členských příspěvků, nebo kombinací toho všeho.

Když ale budeme čekat odkud přiletí něco zadarmo, tak nebudeme mít nikdy nic a o rozvoji go si můžeme nechat jen zdát.

#52 Vložil: Audun | (10.09.2010, 14:12 )

Jano, “ideově” máš naprostou pravdu. Kéž by pro naše hráče a členy bylo samozřejmé myšlení “na svůj sport si připlatím a na naši asociaci, klub přispěju”.

Třeba v USA je to normální způsob přemýšlení. Tady jsou takoví lidé pořád ještě v menšině. Holt jiný kraj, jiný mrav.

Změnit to jde jen časem a postupně. Ale cestou postupných kroků to jde.

#53 Vložil: kono | (10.09.2010, 16:26 )

A co teprve v muslimských zemích. Tam je běžný způsob přemýšlení “za naši asociaci vyletím do vzduchu”.