Kvalifikace na MR 2013 – konečné výsledky

Letošní kvalifikace začala slabě obsazeným turnajem v Děčíně. Následoval překvapivý turnaj v Plzni, kde zazářil Ondřej Kruml a propadli šestí danové Jan Šimara a Jan Hora, a přichystali tak předpoklady pro dramatický závěr na turnaji v Jeseníku. Toho se nezúčastnil Jan Šimara a tím ztratil šanci hrát na mistrovství, což by na začátku sezóny čekal málokdo. Jan Hora také neměl bodů nazbyt, ovšem zvítězil ve všech partiích a kvalifikaci tak na posledním turnaji zachránil. Už se zdálo, že zbylých sedm kvalifikovaných hráčů zůstane beze změny, ale turnaj se příliš nevydařil Vladimíru Daňkovi a naopak se prosadil Petr Valášek, který se nakonec protáhl o 8 bodů na poslední postupové místo.

Kompletní kvalifikační tabulka:

p. Jméno (třída) Děčín Plzeň Jeseník celkem
1. Ondřej Šilt 6-dan Mistr republiky 2012
2. Lukáš Podpěra 5-dan 100 60 60 160
3. Jan Prokop 5-dan 77 77 154
4. Jan Hora 6-dan 17 100 117
5. Martin Jurek 4-dan 77 28 105
6. Ondřej Kruml 5-dan 100 100
7. Petr Kouba 2-dan 60 22 22 82
8. Petr Valášek 3-dan 36 46 82
9. Vladimír Daněk 5-dan 46 28 74
10. Petr Cipra 3-dan 36 0 36 72
11. Zbyněk Dach 4-dan 46 46
12. Jana Hricová 1-kyu 22 0 13 35
13. Jan Šebela 1-dan 28 28
14. Aleš Cieplý 1-dan 17 17
15. Tomáš Bartoněk 1-kyu 17 17
16. Tadeáš Berkman 1-kyu 13 0 13
17. Klára Žaloudková 3-dan 13 13
18. Jan Šimara 6-dan 10 10
19. Tereza Chládková 2-kyu 10 10
20. Samuel Havelka 2-kyu 10 10

Vložil: | 26.05.2013 | Kategorie: Reportáž

Komentář(e): 28

#1 Vložil: Sur | (27.05.2013, 15:11 )

Vláďa a Písa nebudou na MR? To je dost šílené. Moc se mi nelíbí styl kvalifikace, tři malé turnaje ve třech příšerně dostupných městech 🙁

#2 Vložil: Lukan | (27.05.2013, 15:36 )

Sur: To si delas legraci? Jesenik bych ti mozna jeste vzal jako hure dostupny, ale i presto je to turnaj s nejakou tradici.
Ale v Plzni i v Decine jsi z Prahy za hodinu a rozhodne bych je nepovazoval za male turnaje.

#3 Vložil: Ales | (27.05.2013, 15:39 )

Sur: Decin a Plzen jsou dostupne krasne, navic Plzen patri mezi tradicni turnaje se slusnou obsazenosti. Taktez nemuze byt kvalifikace kazdy rok v tomtez miste a ten vyber neni velky, kdyz clovek vezme v potaz, ze KAC v Praze ci turnaj v Brne nesplnuji pozadavky na kvalifikaci MR.

#4 Vložil: cung-fou | (27.05.2013, 16:24 )

Tak třeba z Mikulova nebo Brna jsou všechna tři města opravdu dostupná poměrně těžko. Ale pokud jde opravdu o Prahu, tak si opravdu stěží vybavím nějaké dostupnější město, ve kterém jsou turnaje, než jsou Plzeň a Děčín.

Dřív bývaly regionální kvalifikace, ale myslím, že tento systém je lepší.

Jinak na výsledky docela koukám a gratuluji především kvalifikantům na posledních dvou příčkách.

#5 Vložil: Miloš | (27.05.2013, 16:52 )

Regionální kvalifikace mi z dnešního pohledu na počty hráčů připadají úsměvné. Současný systém mi připadá optimální pro naše poměry.

cung-fou: Z Mikulova je Děčín opravdu relativně vzdálený. Ale platí to i obráceně, a v Mikulově bývá kvalda docela pravidelně 😉
Ale vezmu-li jako míru součet dojezdových časů z Prahy, Brna a Ostravy, pak je Jeseník opravdu asi nejodlehlejším turnajem. navzdory tomu byla polovina jeho účastníků z Prahy 😉

Pojem dostupnosti a nedostupnosti je silně relativní. Např Brno a Děčín jsou spojeny přímými vlaky v pravidelném intervalu. A soudě dle obsazenosti turnajů je pro Pražáky 2x blíž do Blanska než do Děčína ač časově je tomu naopak…

#6 Vložil: Sur | (27.05.2013, 19:34 )

Lukan: Ne, legraci si nedělám. Zkus si na chilku představit, že ne všichni jsou Pražáci. A pak si zkus vytáhnout mapu ČR a uvidíš, že Jeseník a Děčín jsou u hranic. A dostupnost Plzně vlakem je taky šílená.

#7 Vložil: Lukan | (27.05.2013, 19:53 )

Sur: V podstate uz to ti to tady vysvetlilo par lidi. 😉 Plzen 1h busem z Prahy, Decin 1h vlakem z Prahy.
A kdyz se treba podivas na minuly rok, tak dve kvalifikace byly pro zmenu daleko pro Prazaky – Frydek a Blansko. A taky tam temer vsichni prijeli… Takze nevidim duvod, proc by lidi nemeli prijet do Decina. Jesenik je hodne vzdaleny, to souhlasim, ale taky tam silni hraci jezdi… Plzen proto byla naslapana jako asi jeste nikdy… Kvalifikacni turnaje v podstate rotuji po cele republice, pricemz jeden turnaj by nemel byt kvalifikace dva roky po sobe, proto se dostane casto i na ta vzdalenejsi mista.

#8 Vložil: Korendir | (27.05.2013, 20:02 )

Sur: píšeš, že se ti nelíbí styl, styl chápu jako něco co si vybíráš, kdy máš možnost volby, pořadatelé ve 3 městech souhlasili s tím, že jejich turnaj bude jako kvalifikace na MR, ale to, že nepřijelo víc hráčů, to už není “styl” pořadatele … některá kvalifikace je holt větší, některá menší, podle mě spíš než počet hodin cesty rozhoduje o počtu hráčů na turnaji vhodné umístění v turnajovém kalendáři.

#9 Vložil: brona | (27.05.2013, 20:24 )

Korendir: souhlas (a gratuluju 🙂 )

Kdyby byly kvalifikace pořád v těch samých místech, tak by se to taky každému nelíbilo. Takto se připsívá k pestrosti a je škoda, že třeba pro Děčín to neznamenalo více účastníků (tam bych asi volil zamyšlení nad posunutím v kalendáři). Účast na jesenickém turnaji byla spíše výjimečná (celkově slabší ročník pro menší turnaje). Plzeň není třeba komentovat.
Mám dojem, že celkově klesá počet účastníků na turnajích (snad bych to i mohl podpořit nějakými čísly, ale nechce se mi v tom hrabat … 🙂 ). Stojí to za zamyšlení proč tomu tak je. Sám mám vlastní teorii, ale tu tady teď nebudu prezentovat.

#10 Vložil: brona | (27.05.2013, 20:49 )

dodatek : nechci to tu šířit, protože přesně znám reakci, která tu bude následovat. Místo přijetí a zamšlení se nad argumenty, přijde motto “když jsi tak chytrý, tak s tím něco udělej sám”, které upřímně nikdy nic nevyřešilo 🙂

#11 Vložil: cung-fou | (28.05.2013, 09:22 )

Vždycky to někomu přijde daleko, ale podle mých zkušeností vzdálenost turnaje nebyla při rozhodování tím nejdůležitějším faktorem. A patrně to platí stále, když Miloš píše, že byl Jeseník plný Pražáků. A pokud je Plzeň vlakem dostupná “šíleně” (bývaly doby, kdy jsem z Plzně do Prahy dokonce dojížděl třikrát týdně vlakem do školy, dokud jsem nedostal kolej), tak to už se já a Sur pohybujeme v jiném chápání prostoru a času a shodnout se v tomto nikdy nemůžeme. 🙂

Lukan: Plzeň má myslím poměrně slušnou účast už od doby, kdy zrušila druhý turnaj (předtím se jeden čas potácela účast myslím kolem 30-40), samozřejmě, když je to kvalda, tak se ještě zvětšuje. Možná, že by to byla cesta i pro Ostravu, o níž jsme tady diskutovali již dříve. Ale je to spíš dojem, než že bych to propočítával.

brona: Opět jen dojem. Mám pocit, že účast je v průměru pořád stejná. Byly i slabší roky. Na druhou stranu nijak zvlášť nestoupá.

#12 Vložil: Miloš | (28.05.2013, 14:36 )

brona: Dojem, že klesá počet hráčů na turnajích, se objevuje každý rok. Loni někdo na Výboru zpracoval tabulku (pod dojmem podobného názoru), ze které bylo vidět, že aspoň za roky 2007-12 tomu tak není a spíše se účastníci přelévají a jednotlivé turnaje mají tak lepší a horší roky při cca stejném celkovém počtu startujících.
Souvisí to i s obecným náhledem: Když někam přijede více lidí než loni, fajn a ticho. Když méně, je to téma… 😉

#13 Vložil: Miloš | (28.05.2013, 14:43 )

Pokud převládne mezi hráči názor typu, že Plzeň (Pardubice, Ústí…) jsou z Prahy šíleně dostupné, pak už asi není daleko čas všeinternetového azylu. Jedna hodina cesty je přece čas, který nestačí MHD napříč Prahou…

#14 Vložil: Ales | (28.05.2013, 16:33 )

Citace z one Milosem zminene statistiky ucasti hracu na turnajich (analyza byla v roce 2011), vcetne ucinenych zaveru:

Z uvedenych dat mi plyne:
– pocet hracu sice asi klesa, ale velmi zvolna (je to v ramci statisticke odchylky)
– k velkemu poklesu doslo mezi roky 2003 a 2004, kdy vypadly 2 “velke” turnaje (Olomouc, Zlin)
– k velkemu narustu doslo v roce 2009, v prvnim roce GL
– terminove prekryti Ostravy, Usti a Jeseniku vedlo k tomu, ze na techto akcich sice byla nizsi ucast, ale je to dano pravdepodobne jen tim, ze
hraci si mezi temito turnaji vybrali a jen malo jich jelo na vice turnaju nez v tomtez obdobi loni
– letosek predbezne vypada, ze bude oproti lonsku lepsi

Me osobni zavery:
– snizeni poctu turnaju vede k snizeni celkove ucasti
– neni vhodne mit v kalendari nekolik turnaju v rychlem sledu za sebou

#15 Vložil: waltheri | (28.05.2013, 16:49 )

Pro zajímavost jsem udělal také tabulku z EGD dat – https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ajf_A94TRzGDdHU4VW5ON1hLZUhqdVdXWVdWQVBMQnc&usp=sharing#gid=4. Není tedy úplně objektivní, neboť zahrnuje i několik mistroství Evropy, které počet hráčů zvyšují.

#16 Vložil: Ales | (28.05.2013, 17:01 )

waltheri: To je super. Dokazal bys udelat totez pouze pro ceske ucastniky nasich turnaju? Ja jsem tehdy pro onu zminenou statistiku bral celkove pocty hracu na beznych turnajich a na turnajich EGF (nebylo to jen EGC v 2005) jen ceske ucastniky, abych eliminoval ten pik v roce 2005 zpusobeny nadmiru velkou zahranicni ucasti.

#17 Vložil: waltheri | (28.05.2013, 17:34 )

Ales: to by se asi muselo pro každý turnaj ručně zadat. Na stránkách EGD nevidím žádnou tabulku, kde by byly taková data pohromadě.

#18 Vložil: brona | (29.05.2013, 20:43 )

Aleš, Miloš:
Dojem byl tedy mylný, ovšem stejně bych rád viděl statistiku pro rok 2013 (potom ke konci).
= přelévání hráčů na turnajích – to je asi normální a pochopitelná věc. Možná právě fakt, že turnaje, které normálně sleduju anebo se na ně chystám aspoň, jsou méně navštěvované, způsobil ten dojem.

Pořád dokola se tu zmiňuje téma kalendáře. Množství turnajů má termíny dopředu dané, nešlo by české turnaje sladit ? Pro některé navrhnout jiný termín? nebylo by možné udělat schůzi (aspoň telefonickou, nebo virtuální na netu), kde by se termíny předběžně domluvily i v závislosti na velkých zahraničních turnajích, kterých se účastní naše špička (tudíž i se zástupcem špičkových hráčů, případně tím z výboru, kdo má repre na starosti)?

#19 Vložil: tymak | (29.05.2013, 21:56 )

Brona: Přijde mi, že české turnaje jsou celkem rozumně rozložené. Jediná relativné hlušší místa jsou přes léto, kdy jsou stejně všichni na dovolených a pak koncem roku, kdy by se v předvánočnim shonu asi stejně moc hráčů na turnaj asi nesjelo. A nekryjí se ani s žádným velkým zahraničním turnajem typu Kido cup, takže tady bych moc prostoru pro zlepšení neviděl. Přijde mi normální, že málokterý hráč objíždí všechny turnaje a také se jim nechce jezdit pořád na stejná místa, takže to střídají ve více či méně pravidelných cyklech, čímž dochází k onomu přelévání hráčů a následnému dojmu, že jich jezdí méně.

#20 Vložil: brona | (30.05.2013, 06:37 )

tymak:
Upřímně řečeno našel bych pár míst, trochu to rozepíšu: Zatímco na jaře je turnajů více a kolidují se zahraničními (Ostrava kolidovala s Bledem), v listopadu a v prosinci žádný.
Go není sezónní sport 🙂 A přitom sezóna prakticky končí Mikulovem a Ostravou (a do té se v poslední době nikomu nechtělo přijet – pravda ani domácím ne). poté je Děčín a poté až na konci února termínem a účastí tradiční Blansko. V prosinci bývaly Vary, které měly slušnou účast, i díky atmosféře. (předvánoční shon je chiméra 🙂 ) Tady je prostor.
Přitom podzim je například pro špičkové hráče přeplněný. v září je brno, bez diskuzí – za měsíc Pražské deskohraní – bez diskuzí – poté následovalo MR – poté Mikulov (tradiční turnaj, tímto termínem trochu trpící)- poté Brtusel/MS párů a poté Ostrava. A do toho se připojil Go Baron (jakkoliv se snaží schovat ve výsledcích na gowebu my víme, že v tom kalendáři je).
Přijde mi, že turnajová sezóna pro hráče, který by rád jezdil na domácí turnaje vypadá – únor – květen, začátek června – v červenci Pardubice + ME (s proměnlivou účastí českých hráčů) – nic – Brno- nic- říjen až začátek listopadu – dlouho nic – Děčín (a ten ještě není zavedený). zahraniční turnaje, podle kterých se někteří hráci orientují jsou hlavně na Slovensku (připomínám slovenskou enklávu jezdící na naše turnaje), v německu (to je především podzim a výjezdy WS), rakousko (podzimní turnaj + červnový letos – býval i v předešlých letech).
Možná je to zbytečné šťourání. Vše je také dané faktem, že vypadly tradiční turnaje z posledních let (KV, prakticky ostravy, Ústí letos, lednová olomouc kdysi, turnaj v bratislavě) a jiné se staly více plovoucími (MR?).
Ale že by tu nebyl prostor, to se mi nezdá 🙂
A to je věcná argumentace. Pardubice nikdy nebyly problém pro dovolené (stejně jako ME), Vary niky nebyly problém pro předvánoční čas (naopak jak se slavívalo…)

#21 Vložil: Ales | (30.05.2013, 11:33 )

Brono, par poznamek k tve “vecne argumentaci”:
– Jesenik v druhe pulce srpna byl velky problem, az temer zanikl a ozivil ho presun na “neprazdninovy” termin (uznavam, ze toto bylo do velke miry ovlivneno i soustredenim, ktere ted neni)
– jarni Ostrava temer kazdy rok koliduje s Bledem nezavisle na tom, ktery termin bracha zvoli (v dubnu ci kvetnu); problem je, ze termin Bledu je znamy tak mesic pred turnajem, zatimco Ostrava ma termin fixovany od prosince
– ano, Vary chybi, ale ten konec roku neni az tak prazdny (MR, Baron, MRZ, zahranicni turnaje); ano, chybi turnaj/e, ktere by nebyly jen pro spicku, pokud neni vedlejsak u MR
– kdyz jsem delal pred lety turnajovy kalendar, organizatori novych turnaju (Decin, Usti) nebyli ochotni zaplnit podzim, chteli to mit v prvni pulce roku, stejne tak Jesenik nechtel byt presunut na podzim

#22 Vložil: saimon | (30.05.2013, 12:35 )

Ales, Brona: Ja naopak nechapu, proc vetsina turnaju neni prave v zimnim obdobi. Parit se v lete v zatuchle, preplnene mistnosti, kdyz je venku hezky a sviti slunce je celkem smutne.

#23 Vložil: Ales | (30.05.2013, 12:46 )

Saimon: No, ja si treba pamatuji, ze goiste v zime vyjeli kolem 4-5 odpoledne autem z Prahy na turnaj do Olomouce a dorazili kolem 3-4 rano, protoze je na ceste prekvapil snih. Jojo, turnaje v zime maji sve kouzlo. 🙂

#24 Vložil: tymak | (30.05.2013, 13:19 )

Ohledně zimních turnajů, chápu, že zvlášt leden nemusí být příliš lukrativní termín, protože vzhledem k tomu , že možná víc jak polovina soutěžících bývají studenti, pololetní vysvědčení a zkouškové může značně snížit počet soutěžících. Na druhou stranu i mně přijde, že únor je možná zbytečně prázdný, ale to jsou jen naprosté detaily, které podle mě mají na účast naprosto minimální efekt, protože kdo chce, prostě jede.

#25 Vložil: saimon | (30.05.2013, 14:50 )

Ale, Alesi..

#26 Vložil: makov | (31.05.2013, 21:25 )

pro všechny, co kritizují děravý turnajový kalendář: PROČ V TĚCH VOLNÝCH TERMÍNECH NEZORGANIZUJETE TURNAJ VY?

#27 Vložil: cung-fou | (31.05.2013, 21:55 )

Hehe, a máš to Bróňo, kdyby ses držel svého předsevzetí z #10, tak jsi v poho. 🙂

#28 Vložil: brona | (01.06.2013, 22:21 )

Kuba: v klidu, já to čekal a ono to přišlo. 🙂 jen se mi líbí, to označení “pro všechny” 😀

Aleš: tak že by byli organizátoři Bledu tak škodolibí a vždycky si vybrali termín, který má ostrava ? 🙂

– noví organizátoři si vybírají termíny v první půlce roku – to je zajímavé, to jsem nevěděl
– konec roku – právě… mě je to líto, ačkoliv špičce nechci nic upírat, ale turnaje pro širší hráčskou veřejnost tam prostě nejsou (a proto jsem to zmínil, pokud se bavíme o celkové účasti)
Ono uspořádat turnaj v této době v Ostravě…. no vzhledem k tomu, že vlastnost, kterou na Ostravě nesnáším, a co bych nerad prezentoval návštěvníkům – tedy smog – je v tomto období poměrně častá (konec konců to období je prakticky celý rok), tak nejsem zrovna pozitivně motivovaný hned ze startu ideje